به وبلاگ من خوش اومدین

توی این وبلاگ تلاش می کنم در خطر بودن زمین رو بهتر و بیشتر یادآور بشم.همین طور تلاش می کنم راهکارهایی برای مشکلات زیست محیطی ارائه کنم راهکارایی که از دست خودمون بر بیاد و نیاز به تغییر حکومت برای به اجرا گذاشتنشون نباشه
واسه شروع اولین راهکار اینه: لامپ اضافه خاموش

۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

به سيگار بگوييم نه در 18 بند

به بهانه ي قوانين تازه ايي كه فنلاند براي سيگار كشيدن به مجلسش پيشنهاد داده شده التماس نامه ايي مينويسم تا دست از سر ريه هايمان برداريم و آن قلمي پيكر را ترك كنيم.و از آنجايي كه احتمالا به محض ديدن تيتر كل داستان دستتان آمده كه:"بابا قراره باز بگن سرطان و آخرش بگن تازه دود سيگار به تنهايي يه آلاينده ي عمده ي محيط زيست به شمار ميره و به علاوه بهايي كه براي درمان ريه هاي سيگار زده پرداخت ميشه رو همين كره ي زمين بدبخت ميده و بعد داستان خرس هاي قطبي را به ريشمان ببندن"كه خب پر بيراه هم نيست فكرتان،ولي خب من فكر كردم احتمالا اين حرفها كافي نيست كه ما همچنان سيگاري و سيگاري هاي تفريحي (!)داريم پس كمي سرم را توي اينترنت كردم تا شايد واژگان قدرتمندتري براي بازداشت از سيگار بيابم كه اگر سيگاري نمي كشيد هم مبارزان راه "سيگار نكشيم" شويد(مبارزه با سيگار آگاهي دادن درباره ي سيگار است و نه مشت زدن زير چانه ي سيگاري ها)جمله هاي زير مثلا قدرتمندها هستند.
تحيقات و پژوهش هاي علمي بعمل آمده توسط دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي بسيار معتبر در سراسر جهان در زمانها و مكانهاي مختلف همگي نشان داده اند كه مصرف دخانيات و سيگار بدون شك موجب افزايش شانس ابتلا به بيماريهاي صعب العلاج و بالارفتن ميزان مرگ و مير در اثر ابتلا به اينگونه بيماريها مي شود . بياييد بطور گذرا نگاهي بيفكنيم به چند گزارش آماري
1. مصرف هر يك نخ سيگار ، 5/5 دقيقه از عمر انسان مي كاهد .
2. دخانيات بيش از حوادث رانندگي ، مصرف مشروبات الكلي ، آدمكشي ، سواستفاده از داروها ، خودكشي و آتش سوزي در جهان موجب مرگ و مير انسانها مي شود
3. ساليانه نزديك به 50.000 نفر بعلت عوارض سيگار در ايران فوت مي شوند و هزينه ناشي از مصرف سيگار در ايران رقمي بالغ بر 400.000.000.000 (( چهارصد ميليارد )) تومان مي باشد .
4. طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت در هر ٨ ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست ميدهد.
5. نتايج تحقيقات حاكي از آن است چنانچه افراد در سنين نوجواني شروع به كشيدن سيگار كنند (بيش از ٧٠ درصد موارد سيگاري شدن در اين مرحله اتفاق ميافتد) و مدت ٢٠ سال يا بيشتر به اين عمل ادامه بدهند بين ٢٠ تا ٢٥ سال زودتر از افرادي كه به هيچوجه در زندگي سيگار نكشيدهاند، خواهند مرد.
6. تنها سرطان ريه يا بيماريهاي قلبي پيامدهاي استعمال دخانيات نيست بلكه مجموعهاي از مسايل و مشكلات بهداشتي در ارتباط با مصرف مواد دخاني وجود دارد كه ميتواند به لحاظ شرايط جسماني و مقاومت ايمني در افراد سيگاري بروز ميكند.براي نمونه: افراد سيگاري ٤٠ درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند؛افراد سيگاري ٥/١ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.
7. بيش از ٤٠ عنصر سرطانزا در دود سيگار وجود دارد احتمال سرطان ريه ٢٢ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري است.
طبق تحقيقات بي شماري كه انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانيات توسط افراد سيگاري، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطانهاي ديگر از قبيل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (٦ تا ٢٧ برابر)، سرطان بيني (٢ مرتبه بيشتر)، گلو (١٢ مرتبه)، مري (٨ تا ١٠ برابر)، حنجره (١٠ تا ١٨ برابر)، معده(٢ تا ٣ برابر)، كليه (٥ برابر)، آلت تناسلي مرد (٢ تا ٣ برابر)، لوزالمعده (٢ تا ٥ برابر) مقعد (٥ تا ٦ مرتبه) وجود دارد.
8. پژوهشهای بسیاری در دنیا انجام شده که بر مضر بودن مصرف سیگارت دلالت میکنند. با این وجود، شرکتهای تولید سیگارت این پژوهشها را بیاساس و اثبات نشده میخوانند و به تبلیغ گستردهٔ سیگارت در کشورهای مختلف جهان ادامه میدهند.
9. افراد سيگاري در حدود چهار برابر ديگران درمعرض مواجهه باكاهش شديد ديد ناشي از افزايش سن هستند.اين نتيجه ي يك تحقيق است كه در استراليا و طي ده سال و تعداد دو هزار و ۴۵۴ نفر از شهروندان استراليا با حداقل سن ۴۹سال مورد آزمايش و بررسي قرار گرفتند. ر بررسيهاي انجام شده توسط محققين استراليايي اثبات شده است كه افراد سيگاري نهتنها چهاربرابر افرادي كه تاكنون سيگار نكشيدهاند درمعرض مواجهه با افت شديد بينايي هستند، بلكه آنان پنج سال زودتر ازديگر افراد بامساله كاهش بينايي بر اثر افزايش سن مواجه خواهند شد.
10. كساني كه كنار افراد سيگاري نشسته اند از هر نخ سيگاري كه آنها ميكشند 4 برابر بيشتر خود افراد سيگاري آسيب ميبينند.چون دودي كه افرد سيگاري توي ريه هايشان وارد ميكنند در هنگام بازدم آنها 4 برابر سمي تر و خطرناك تر ميشود.
11. هنگامی که دود سیگار با فشار به بیرون رانده میشود ذرات میکروسکوپی مواد خارجی، درون غشای ظریف دهان و لثه نفوذ میکند و در آنجا جمع میشود، این تجمع سبب تورم و التهاب لثه و دیر یا زود به حفره استخوانی جایگاه قرارگیری دندان ها آسیب میرساند و به تدریج لثه تحلیل میرود و دندانها لق و حساس میشوند و پوسیدگی هم در آنها بروز میکند، اگر زخم بافت لثه و تخریب آنها رخ دهد بیمار ناچار به کشیدن دندان میشود.
12. استفاده از قليان به اندازه استعمال ٢٠ نخ سيگار خطر دارد.
13. اگر چه همیشه گفته می شود استعمال سیگار یکی از عوامل خطرزای ابتلا به دیابت نوع دو است، اما اکنون دانشمندان می گویند ترک عادت سیگار کشیدن نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. به نقل از رویترز ، محققان دریافته اند افرادی که سیگار را ترک می کنند در مقایسه با آنهایی که هرگز سیگار نکشیده اند،در شش سال نخست پس از ترک ، ۷۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند. ما به گفته آنها نتایج این تحقیقات نمی تواند توجیهی برای ادامه عادت سیگار کشیدن باشد. “هسین چیه یه” از دانشگاه پزشکی جانز هاپکینز و مجری این تحقیقات می گوید: پیام این است که “هرگز سیگار کشیدن را آغاز نکنید”.
14. بیش از 30 درصد مرگهای ناشی از سرطان مربوط به استعمال دخانیات است .
15. علت بیش از 80% مرگهای ناشی از سرطان ریه، استعمال دخانیات است .
16. % سرطان های مثانه در مردان و بیش از 30% سرطان های مثانه درزنان با استعمال دخانیات ارتباط دارد و سرطان کلیه نیزدر افراد سیگاری شایع تر است .
17. ررسيها نشان ميدهد سيگار كشيدن در مردان، احتمال ريزش موي مرتبط با افزايش سن آنان را تشديد ميكند. جديدترين تحقيقات بر روي بيش از 740 مرد 40 تا 90 ساله در قاره آسيا حاكي از آن است كه سيگار كشيدن براي مدت چند سال ميتواند موجب ريزش مو در مردان و جلوگيري از رويش طبيعي و مجدد اين موها شود.
18. بي بي سي به نقل از گروه تحقيقاتي دانشگاه آنتورپ در بلژيک گزارش داد: محققان مي گويند استعمال دخانيات و چاقي مي تواند ضعف دائمي حس شنوايي را به همراه داشته باشد. به گفته محققان هر دو عامل به خون رساني به گوش لطمه مي زند و آسيب وارد شده به حس شنوايي با طول مدت مصرف دخانيات يا ميزان چاقي ارتباط مستقيم دارد.
خب خيلي وراجي كردم ولي گويا همچنان ان كمر باريك سر و سري ديگر دارد با لبانتان پس مرا لعنت كنيد كه وقتتان را گرفتم و برويد يكي ديگر دود كنيد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر